Algorithms, Optimization and Game Theory

Prof. dr. Jos Baeten Stichting B+
Contactpersoon Ton de Kok

Over de leerstoel

Het onderzoek van Schäfer richt zich op de ontwikkeling van efficiënte algoritmen voor complexe optimalisatieproblemen, specifiek in economische omgevingen. Zijn onderzoek is fundamenteel van aard, maar houdt ook rekening met verschillende aspecten van praktisch belang, zoals: computerefficiëntie, betrouwbare oplossingskwaliteit, strategisch gedrag, gebrek aan coördinatie, onvolledige informatie en dataonzekerheid. De resultaten van zijn onderzoek worden toegepast in bijvoorbeeld verkeer en netwerkroutering, logistiek en transport, planning en veilingen. Schäfer werkt vaak samen met industriële partners om uitdagende praktische optimalisatievraagstukken op te lossen.

Als bijzonder hoogleraar zal Schäfer zich richten op het verder bevorderen van onderzoek, onderwijs en studentenbegeleiding op het snijvlak van Economie en Informatica. Ook zal hij een bijdrage leveren aan het onderwijsprogramma van het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de UvA, van partnerinstituten en nationale PhD- en masteropleidingen.

Prof. dr. G. (Guido) Schaefer

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica